زمان جاری : جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 1:25 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 12
نویسنده پیام
admin-webmaster آفلاین


ارسال‌ها : 29
عضویت: 13 /11 /1392


دانستنی های تکمیلی
دوران پدران اوليه کليسا
پدر کليساي اوليه بيشتر افرادي به شمار مي‌آيند که در دوران پيامبري زيسته و پس از مرگ رسولان (حواريون) رسيدگي و رهبري کليسا را بر عهده گرفته‌اند. اين پدران شامل قديس کلمنت که به عنوان پلي ميان دوران رسولي و پدران اوليه کليسا محسوب مي‌گردد، شهيد ايگناتويس اسقف انتاکيه و شاگر يوحناي حواري، پليکارپ شهيد شاگرد يوحناي رسول به همراه کشيش هرماس هستند. قديميترين اثر از اين دوران رساله ي اول کلمنت است. همچنين هفت رساله ي ايگناتيوس، رساله ي پليکاپ به فيليپيان، رساله دوم کلمنت و رساله ي کشيش هرماس از ديگر آثار اين دوره هستند.
مخالفان
اولين گروه مسيحيان از ديدگاه پاگان‌ها (بت‌پرستان و افرادي که خدايان متعدد را مي‌پرستيدند) مورد ترديد بودند. دليل اين مسئله آن بود که آنان تصور مي‌کردند مسيحيان براي برگزاري «جشنهاي انس» و آدمخواري، جلسات سري تشکيل مي‌دهند. چرا که گوشت حيوانات قرباني شده در معبد پاگان‌ها (کافران بت پرست) را خريداري نکرده و همچنين در تفريحات عمومي وحشيانه، شرکت نمي‌کردند. يهوديان و به ويژه روحانيون يهودي، از مخالفين درجه اول مسيحيت و گسترش آن به شمار مي‌رفتند. روحانيون يهودي در منطقه يهوديه و ساير مناطق يهودي نشين آن زمان تنها قدرت‌هاي رسمي و پذيرفته شده سياسي به شمار مي‌آمدند. تعاليم مسيح و اقدامات عملي او، در ابتدا اين صاحبان قدرت را شگفت زده مي‌نمود. اين تعاليم به طور کلي و ريشه‌اي مذهب مورد قبول و پذيرفته شده‌اي را که سالها در ميان مردم آن منطقه رواج داشت و اصولاً پايه قدرت سياسي روحانيون به شمار مي‌آمد، مورد ترديد قرار مي‌داد. به علاوه اين تعاليم بسياري از رسوم و قوانيني را که روحانيون يهودي صرفاً براي حفظ و تثبيت قدرت و همچنين توجيه لزوم وجود خود با آيين يهودممزوج ساخته بودند را از اعتبار ساقط مي‌نمود. نگراني‌هايي که اين مسائل در ميان قدرتمندان يهود ايجاد مي‌نمود، سبب شد که به مقابله با اين حرکت برخيزند. دولت حاکمه بر منطقه در آن زمان،(که توسط امپراتور قيصر روم تعيين مي‌گرديد)به خاطر مسائلي از قبيل نفوذ بيشتر در ميان مردم، حفظ انسجام منطقه و جلوگيري از ايجاد آشوب و مسايلي از اين دست، با روحانيون يهود که در ميان مردم صاحب قدرت سياسي و معنوي بودند؛ گونه‌اي رابطه دو طرفه و مسالمت آميز داشت. مأموران دولتي به خاطر حفظ مصالح امنيتي، با مشورت روحانيون هر چند وقت يکبار مسيحيان را مورد اذيت و آزار قرار مي‌دادند. بسياري از مسيحيان شکنجه شده و مردند. اما به هر حال، علي رغم شکنجه و آزار فراوان، مسيحيت به گسترش خود ادامه داد.
دوران آشوب
در دوران آشوب بزرگ، که امپراتوري روم مورد تهديد حمله ي بربرها و امپراتوري ايران قرار داشت، همه امپراتورها درجستجوي خدايي قدرتمند براي کمک به دفع بلا از روم، بودند امپراتور ديوکلتيانوس، ميترا، الهه ي نور ايرانيان را به عنوان خداي خود اعلام کرد، که از امپراتوري حمايت و حفاظت کند. امپراتور کنستانتين خداي مسيحيت را گزينش نمود.
کنستانتين
کنستانتين در حالي که به طرف روم مي‌رفت تا آن را از رقيب پس بگيرد، اعلام کرد که نشان مسيحي را روي خورشيد ديده‌است و جمله ي «شما با اين علامت پيروز خواهيد شد»، را به لاتين روي آن خوانده‌است. روي پل ميلويان بر روي رودخانه ي تيبر، ارتش کنستانتين، به پيروزي رسيد. در مدت کوتاهي، مسيحيت به عنوان مذهب رسمي امپراتوري روم، جايگاه خود را تثبيت کرد.کنستانتين شورايي را در شهر ننقيه داير کرد که در آن چندين اسقف شرکت کردند. طي اين شورا بررسي جامعي بر روي کتاب مقدس (عهد عتيق و عهد جديد{انجيل}) انجام گرفت. تلاشهاي تحقيقاتي اين شورا در نهايت منجر به استخراج مفاهيم پايه‌اي «ايمان مسيحي» گرديد. اين مفاهيم پايه تحت عنوان «اعتقاد نامه نيقيه» منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.
مسيحيت در اروپا و امپراتوري روم
مريم مقدس و عيسيباني انتشار مسيحيت در اروپا پولس (سنت پل) بود. اين شخص که در ابتدا از مخالفين سرسخت مسيحيان بود و از مأمورين لايق دربار روم در زمينه آزار مسيحيان به شمار مي‌رفت، پس از برخورد فراطبيعي خود با مسيح (در مسير جاده دمشق) کاملاً متحول گرديد. او سپس پيرو مأموريتي که خود عيسي مسيح در همان برخورد ماورايي به او محول نمود به جمع شاگردان مسيح پيوست و سفير مسيح براي غير يهوديان گرديد. پولس رساله‌هاي خود را (نامه‌هايي به اقوام مختلف در شرح چيستي مسيحيت و ارتباط با نخستين کليساها) بعد از صعود مسيح به آسمان نگاشت. در اين نامه‌ها او عقايد کلي مسيحيت رادر مورد فلسفه زندگي، مژده‌هاي آمدن مسيح پيش از ظهور او (در کتب عهد عتيق)، تفاوت «ايمان» و «شريعت» (شريعت به مجموعه دستوراتي گفته مي‌شود که خداوند براي نخستين بار در زمان موساي پيامبر براي نوع بشر وضع نمود و در کتاب تورات مکتوب است)، آموزه‌هاي مسيح در مورد محبت و ساير آموزه‌هاي اخلاقي، خداوند بودن عيساي ناصري (برابري عيساي مسيح با ذات خداوند) و مسائلي از اين دست را بيان داشته‌است. بزرگ‌ترين حادثه‌اي که در قرن چهارم ميلادي اتفاق افتاد، موضوع طرفداري کنستانتين امپراتور روم از مسيحيان بود.
کتاب مقدس
کتاب مقدس شامل «عهد عتيق» و «عهد جديد» است.
عهد عتيق
نام اين بخش از کتاب مقدس يعني «عهد عتيق» بر خلاف معنايي که از کلمه «عهد» در زبان فارسي برداشت شده (يعني عهد به مفهوم يک دوره زماني) به معناي «دوره کهن» نيست. اين عبارت به معني دقيق به عهد و پيماني اشاره مي‌کند که خداوند با ابراهيم بست. مفهوم کلي اين پيمان اين بود که خداوند او را انتخاب نمود تا نخستين انسان پس از آدم باشد که با او ارتباط نزديک برقرار مي‌نمايد و او نيز به خداوند ايمان آورد. خداوند همچنين وعده ازدياد نسل را به وي داد که مدتي بعد توسط اسحاق (همان پسر که يهوديان و مسيحيان عقيده دارند ابراهيم او را براي قرباني کردن به کوه برد) عملي گرديد. خداوند همچنين نشانه‌اي براي اين عهد و پيمان مقرر نمود که آن بريدن قسمتي از پوست اضافي آلت تناسلي مردانه(ختنه) است.اين بخش از «کتاب مقدس» شامل: شرح چگونگي خلقت جهان و نوع بشر و سپس شرح زندگي و ارتباطات روحاني نخستين پيامبران از ابراهيم به بعد است. اين بخش با کتاب پيدايش شروع مي‌گردد و پس از چند بخش که حاوي توضيحات کلي در مورد زندگي پيامبران پس از ابراهيم است، کتاب تورات وسپس کتب پيامبران پس از موسي را شامل مي‌شود. دو بخش متفاوت نيز در کتاب عهد عتيق وجود دارد که به اشعار دو پيامبر يعني داوود و سليمان نبي مي‌پردازد. اين دو کتاب به ترتيب «مزامير داوود» و «امثال سليمان» نام دارند. بخش قابل توجهي از اشارات به آمدن مسيح در آينده،در کتاب «مزامير داوود» - که حاوي گفتگوي داوود نبي با خداوند و نيز سخناني که داوود به هدايت روح و وحي خداوند مي‌گويد .(به صورت شعر)
عهد جديد (انجيل)
نام اين بخش (عهد جديد) نيز همانند «عهد عتيق» به يک پيمان اشاره دارد که آغازگر دوره جديدي از ارتباط خداوند و نوع بشر مي‌باشد.مفهوم اين پيمان برداشتن شريعتي که خداوند به وسيله موسي مقرر کرده بود از زندگي بشر و بخشش کليه گناهان انسان به وسيله ايمان به خداوند بود. نشانه و در حقيقت اصل محوري اين پيمان بخشش کليه گناهان نوع بشر (از آغاز تا پايان جهان) به واسطه قرباني شدن عيسي مسيح (يعني صورت بشري خداوند) است.
اين بخش شامل کتابهاي زير است :
چهار انجيل که به‌وسيله چهار حواري(رسول) مسيح نگاشته شده يعني اناجيل «متي»، «مرقس»، «لوقا» و «يوحنا»؛
کتاب «اعمال رسولان» شامل سرگذشت رسولان پس از عروج عيسي به آسمان
نامه‌هاي پنج تن از حواريون مسيح يعني «پولس»، «پطرس»، «يعقوب»، «يوحنا» و «يهودا» به اقوام مختلف غير يهودي و يهودي
کتاب «مکاشفات يوحنا»
توضيح اضافي: در ميان دوازده رسول (حواريون) مسيح، دو «يهودا» وجود داشت که يکي از آنان مشهور به «يهوداي اسخريوطي» به خاطر چند سکه نقره، مسيح را تسليم کرد.
عهد جديد
اناجيل چهار گانه
چهار انجيل در واقع چهار روايت از زندگي عيسي مسيح است. اين چهار کتاب که توسط چهار تن از حواريون ميسح نگاشته شده، داراي قسمت‌هاي مشترک بسياري هستند اما تفاوتهايي نيز دارند. مسيحيان اين چهار کتاب را «مانند چهار تصوير از مسيح ولي از زواياي مختلف» توصيف مي‌کنند.
توضيح: واژه «انجيل» (که ترجمه لغتيست که از زبان «عبراني-آرامي» به يوناني ترجمه شده و به معناي «مژده» مي‌باشد)؛ هم بر کل کتاب «عهد جديد» و هم بر هر کدام از چهار بخش ابتدايي کتاب، اطلاق مي‌شود.
کتاب اعمال رسولان
پس از قيام عيسي مسيح از مردگان (زنده شدن دوباره او) و سپس عروج او به آسمان، براي رسولان او (حواريون) و سپس شاگردان مسيح (که بعدها مسيحي ناميده شدند)، اتفاقات زيادي رخ داد. از آن جمله‌است:
پيوستن «متياس» به جمع حواريون (که پس از خودکشي يهوداي اسخريوطي يازده نفره شده بودند)
نازل شدن روح القدس در روز عيد پنطيکاست (يکي از اعياد يهوديان)
شهادت «استيفان» يکي از شاگردان وفادار مسيح (سنت استفان)
ماجراي ايماندار شدن پولس قديس وآغاز مأموريت بشارتي او براي غير يهوديان
شرح اين حوادث در کتاب اعمال رسولان وبه دست «لوقا» (يکي از حواريون مسيح و نويسنده يکي از اناجيل چهارگانه) نگاشته شده‌است.
رساله‌ها (نامه‌ها)ي حواريون مسيح
نوايمانان مسيحي و کليساهاي جديدالتأسيس در ابتداي گسترش مسيحيت، به خاطر نبودن راهنمايي‌هاي ايماني لازم و وجود مخالفين بسيار، دچار مشکلات عمده‌اي مي‌شدند. از آن جمله‌است: مسائل مربوط به مراسم نيايش و چگونگي برگزاري آن، پيدايش پيشوايان دروغين، آزار و اذيت و شکنجه و تهديد و حتي قتل ايمانداران توسط متعصبين يهود و يا بت‌پرستان وساير فرقه‌هاي مذهبي و گاهي مأمورين رومي و از اين دست... هدف از نگارش اين نامه‌ها هدايت اين نوايمانان، يادآوري و تبيين مفاهيم کتاب‌مقدس و مطلع شدن از رويدادهاي مناطق مختلف بود.
اين کتاب حاوي بخش‌هاي زيراست:
رساله‌هاي پولس به: روميان، اول قرنتيان، دوم قرنتيان، غلاطيان، افسسيان و…
رساله ي يعقوب
رساله‌ هاي پطرس
رساله ‌هاي يوحنا
رساله ي يهودا
کتاب مکاشفه يوحنا
اين کتاب شرح سفري است که يوحناي قديس در رويا و به هدايت روح القدس در آن به عرش خداوند دارد و در آن به توصيف عرش خداوند و جايگاه مسيح و پيش بيني وقايع آخر الزمان مي‌پردازد.
دين و گرايش‌هاي مسيحي
مسيحيت به‌طور کلي به سه گرايش بزرگ کاتوليک (Catholic) ارتودوکس (Orthodox) و پروتستان (Protestant) تقسيم شده‌است که گرايش‌هاي کوچک و زيادي نيز از آن‌ها شاخه مي‌گيرند.

سه شنبه 15 بهمن 1392 - 21:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :